Iklan

Friday 21 August 2015

Travelog Haji - Siri 5 (hari bertolak)


(Written & posted by: me)

Setelah sekian lama menunggu, surat yang diterima telah pun dijawab. Maka tibalah hari untuk bertolak ke tanah suci. Jeng jeng jeng. Dap dup dap dup jantung macam tak sabar nak bertolak.

Kebiasaannya ramai la sedara mara dan kaum kerabat akan sama-sama menghantar ke airport. Time ni sebak dan sayunya hati Allah SWT sahaja yang tahu. Meleleh jugak air mata kalau diseka dan disekat.

Anyway, bila nak bertolak, ada beberapa perkara penting yang MESTI KENE BAWAK supaya pendaftaran dapat dilakukan dengan baik.

1. Gelang haji.

Yang ni pakai terus la dari rumah. Senang. Nanti terlupa, haru biru kita masa daftar. Gelang ni biasanya dipos ke rumah. Kalau dah nak bertolak masih tak dapat HUBUNGI SEGERA TABUNG HAJI

2. Surat pengesahan penerbangan

Ni pun kene bawak sebab pegawai Tabung Haji hanya scan sahaja barcode di surat tu untuk confirmkan penerbangan.

3. Buku rekod kesihatan

Kene bawak masa daftar sebabnya doktor akan check lagi sekali secara sekali lalu untuk pastikan buku tu diisi dengan betul dan pastikan kita ni benar-benar sihat untuk menunaikan ibadah haji.

4. Beg barang keperluan

Ni kene la bawak. Nanti susah pulak nak cari kain ihram kat mana and etc. huhuhu. Biasa satu atau dua beg jer

APA LAGI

Masa lapor diri akan diberi tag nama, sticker untuk beg, beg kecil dan beberapa barang sponsor yang diterima oleh Tabung Haji. Kalau tak dapat usah ler ungkit yer. Reda jer apa barang yang kita terima.

NAK BUAT APA LAGI

lepas daftar, kita akan dihalakan terus umtuk chehck in. Cadangan saya, ajak ler sesedara kuta ni ngeteh kejap kat airport tu sebelum check in sbb bila dab masuk kat situ dah takleh keluar. Tanya pegawai Tabun Haji bila taklimat sebelum bertolak. Dah dapat waktu, pergila ngeteh sekejap. Penat diaorang ngantar ni.

Bila dah selesai dengan yang ngantar ni barulah gi check in beg. Biasanya Tabung Haji dan selesaikan boarding pass dan visa di pasport. Ambik pasport ngan pegawai Tabung Haji lepas tu masuk la balai berlepas.

Di balai berlepas, duduk ikut kategor warna yer. Tengok di boarding pass kita ada sticker kaler yang diletakkan, biru, hijau, kuning, merah dan sebagainya. Ikut jer la sticker tu. sebab kita ni masuk kapal ikut kaler tu.

NAK BUAT APA ATAS KAPAL

Kat kapal terpulang pada kita la nak buat apa. Nak tido boleh, nak baca buku boleh, nak ngaji boleh, ikutla. Lagipun disediakan dua hidangan dalam kapal. Makan jer la bila dibagi. Lepas tu ikut la nak buat apa. Saya cadangkan semasa di atas kapal rehatla secukupnya sebab bila sampai Madinah kita ni fresh dan boleh buat ibadah dengan tenaga yang banyak.

Oklah. Sambung dengan siri seterusnya TIBA DI MADINAH. Insya Allah saya akan cuba update secara harian lepas ni. Ikut jumlah hari di Madinah dan Mekah. والله اعلم

No comments:

Post a Comment