Iklan

Saturday 8 August 2015

Travelog Haji - Siri 2 (Ilmu & Kursus)

(witten & posted by: me)

Perkara penting bila dah dapat panggilan haji ni ialah ilmu. Takder ilmu tentang haji atau zero maklumat memang susah. Sebabnya walaupun haji ni pergerakan ramai-ramai, tapi ia tetap ibadah sendirian yg masing-masing kene faham dan tahu. Istilah macam "tamattu'", "nafar", "tahallul" dan sebagainya kene masing-masing tahu untuk memastikan ibadah haji tu kita faham apa yg kita buat.

MANA NAK CARI ILMU

Kalau baca buku jer tentang haji ni tak jadi. Kene cari guru. Biasanya guru atau atau ustaz ada cara utk mudahkan kita faham tentang ibadah haji. Namun, saya cadangkan beberapa perkara yg boleh kita buat untuk tambahkan ilmu tentang haji ni:

1. Kelas Haji di Masjid

Biasanya di awal tahun Tabung Haji akan keluarkan senarai Masjid yang ada kelas haji. Kelas ni secara minimanya akan adakan kelas haji selama 16 minggu. Kene tgk kat banner atau apa2 kertas iklan la yg Tabung Haji keluarkan.

So, hadirlah kelas haji ni. Banyak manfaatnya kalau datang.

2. Kursus Haji Intensif

Selain kelas haji, utk tambahkan ilmu haji ni kita boleh ikuti kursus haji intensif yang biasanya dilaksanakan dlm dua bentuk. 

Bentuk pertama kursus sehari start pukul 8 atau 9 pagi hinggalah kul 5 atau 6 petang. Ni biasanya buat di dewan atau pejabat travel agent. 

Bentuk kedua ialah kursus sehari jugak tapi sebelah malam. Biasanya di buat di masjid atau surau.

Kursus haji intensif ni akan mampatkan matapelajaran kelas haji tu kepada 4 modul sahaja, berbanding 16 modul biasa. So memang cramp gila la. Kene pulak ustaz yg mengajar kekadang terlalu laju atau terlalu perlahan atau penyampaian tak berapa menarik. Jawabnya memang kita pun boleh stress kalau tak betul-betul datang dengan niat nak belajar. 

But, nasihat saya bagi yang tak pernah ikuti kelas haji, better ambik kursus intensif ni. Bayar ker tak bayar ker ambikla kursus ni sbb byk manfaatnya

3. Kursus Haji Perdana

Biasanya kepada yang dah dpt panggilan haji ni, Tabung Haji akan panggil untuk hadir ikuti kursus haji perdana. Kursus ni SANGAT BAIK DAN SANGAT BAGUS untuk diikuti oleh mereka yang hendak menunaikan haji. 

SEBABNYA, diajar teori dan praktikal terus dan pengajarannya terus fokus kepada jenis haji yang paling famous orang buat iaitu haji tamattu'. Ikuti kursus ni, Insya Allah akan faham apa yang perlu dibuat semasa laksanakan ibadah haji.

TAPI YANG PALING PENTING, carilah guru atau ustaz atau mereka yang berpengalaman menunaikan haji. Ilmu dan pengetahuan yang mereka perolehi semasa menunaikan haji itu adalah priceless dan sangat berharga untuk kita jadikan pengajaran dan ibroh.

So, nilah serba sikit maklumat dan info kursus haji yang kita kene ikut dan ambik tahu untuk tambah maklumat tentang ibadah haji ni. Mudah mudahan perkongsian ini jadi manfaat utk semua.

No comments:

Post a Comment