Iklan

Wednesday 4 June 2014

TAZKIRAH: TULISLAH SEJARAH HIDUP ANDA DENGAN KEBAIKAN



    Kehidupan yang kita lalui ini hanya sekali sahaja. Tidak ada peluang kedua dan ketiga. Nyawa yang Allah SWT berikan itu sangat bernilai. Tanpa nyawa, pasti kita akan mati. Dalam pada kita menjalani kehidupan sehari-hari ini, perkara yang paling utama untuk kita laksanakan keikhlasan dalam hubungan iaitu ialah ikhlas dalam hubungan dengan Allah SWT dan ikhlas dalam hubungan sesama manusia dan makhluk. Sekiranya kita ingin supaya sejarah kehidupan kita ini dipenuhi dengan kebaikan, maka ikhlas dalam amalan adalah amat penting untuk dijaga. Tidak ada sesiapa yang mampu untuk memaksa orang lain bersikap ikhlas melainkan diri kita sendiri.

    Dalam suatu kisah, ada tiga orang lelaki yang terperangkap dalam sebuah gua yang ditutupi oleh sebuah batu besar. Tidak ada apa yang mampu menyelamatkan mereka melainkan dengan berdoa kepada Allah SWT agar amalan mereka yang ikhlas itu diterima oleh Allah SWT dan menyelamatkan mereka dari kesusahan batu besar ini.

    Lelaki pertama berdoa, bahawa dia cukup menjaga keperluan kedua orang tuanya. Apa sahaja yang dilakukan keperluan kedua ibubapanya akan diutamakan berbanding keperluan keluarganya sendiri. Antara perkara yang dilakukan ialah memberi susu minuman kepada kedua orang tuanya sebelum tidur dan selepas bangun tidur. Pada suatu hari lelaki ini balik lewat dari pekerjaannya. Apabila sampai ke rumah kedua orang tuanya telah tidur sedangkan telah dibawa bersama susu yang diperah sendiri olehnya untuk kedua orang tuanya. Lalu lelaki ini berdiri di sisi kedua ibu bapanya menunggu sehingga subuh. Apabila mereka berdua bangun susu itulah yang dihulurkan untuk diminum oleh orang tuanya. Maka dia berdoa sekiranya apa yang dilakukan ini merupakan amalan yang ikhlas, maka selamatkanlah mereka daripada batu besar ini. Maka bergerak sedikit batu itu, tetapi masih tidak dapat menyelamatkan mereka.

     Lelaki kedua pula berdoa: bahawa dia menyukai sepupunya, seorang perempuan yang cukup cantik. Malah dia merasakan perempuan itulah yang paling dicintainya. Apabila pada suatu masa, sepupunya itu berada dalam kesulitan. Maka dia datang berjumpa lelaki ini untuk memohon bantuan. Lelaki ini bersetuju dan memberi syarat supaya menyerahkan tubuhnya kepada lelaki ini. Apabila telah dilunaskan bantuan dan sampai masanya untuk disempurnakan syarat pertolongan ini, perempuan ini berkata kepada: “Takutlah kamu kepada Allah” maka lelaki ini tersedar bahawa perbuatannya ini suatu kesalahan. Lantas dia segera meninggalkan bilik itu dan tidak menuntut hutang daripada sepupunya itu. Lalu dia berdoa kepada Allah SWT, sekiranya apa yang dilakukan ini merupakan amalan yang ikhlas, maka selamatkanlah mereka daripada batu besar ini. Maka bergerak sedikit batu itu, tetapi masih tidak dapat menyelamatkan mereka.

      Lelaki ketiga pula berdoa: bahawa dia memiliki beberapa orang pekerja di ladangnya. Tetapi ada seorang pekerja ini tidak pernah mengambil upah daripadanya. Pada suatu hari pekerja dia ini pergi dan hilang, lalu duit upahnya ini digunakan oleh lelaki ini untuk mengembangkan perniagaannya sehingga menghasilkan perniagaan yang besar. Pada suatu hari pekerja ini datang kembali dan menuntut upah pekerjaannya, lalu lelaki ini memberikannya semua hasil perniagaan yang terhasil dari upah lelaki ini. Lalu dia berdoa: sekiranya apa yang dilakukan ini merupakan amalan yang ikhlas, maka selamatkanlah mereka daripada batu besar ini. Maka bergerak sedikit batu itu, dan dapat menyelamatkan mereka dari batu tersebut.

    Kisah ini sebenarnya menggambarkan betapa keikhlasan dalam setiap amalan dan perbuatan baik dengan Allah SWT atau sesama makhluk adalah amat perlu dilakukan oleh kita semua. Kebaikan-kebaikan yang dimulakan dengan keikhlasan merupakan amalan yang akan dikenang baik dalam sejarah kehidupan kita. Janganlah kita mencontohi dan mengambil sikap orang munafik yang gemar berpura-pura baik tetapi hatinya dipenuhi kekufuran. Sikap munafik ini sebenarnya akan menyebabkan sejarah kehidupan kita buruk dan tidak elok untuk dikenang. Latihlah diri menjadi orang yang ikhlas, ikhlas dalam beriman dengan Allah SWT, dan ikhlas dalam hubungan sesama makhluk. Mudaha-mudahan, sejarah kehidupan kita akan dipenuhi dengan kebaikan.

Sekianlah sahaja tazkirah ringkas dari saya. Mudah-mudahan apa yang disampaikan ini boleh dijadikan renungan dan panduan untuk semua. Ampun dan maaf atas kesilapan dan kesalahan. Wallahua’alam. Wabillahi taufik wal hidayah wassalamualaikum wr. Wb.

(tulisan ini adalah tazkirah ringkas yang saya sampaikan pada rancangan "Raikan Jiwa" di Johor.Fm pada tahun 2014)

No comments:

Post a Comment