Iklan

Sunday 12 February 2012

ISU: CARA NAK “ARABIC”KAN WINDOWS ANDA


(written & posted by: me)

Ini merupakan masalah kepada mereka yang sealiran pengajian dengan saya. Al-maklumla, bukan semua kita ni expert dalam komputer. Apatah lagi tak ramai yang boleh kita consult untuk bende ni. Untuk pendekkan cerita, berdasarkan pengalaman la yer. (Benda ni bergantung pada perisian masing2, kadang2 ada jugak tak jadi). Nak arabickan komputer, ada dua perkara kene ambil kira:

      1.      Windows tu kene di install dulu sistem arab;
      2.      Font-font arab perlu diinstall dalam sistem.

1. Windows tu kene di install dulu sistem arab.

Disebabkan perisian windows ni berbagai-bagai versi dah keluar, saya hanya akan fokus pada 2 versi iaitu versi vista dan windows 7 (ni untuk semua jenis la sama ada starter ker home premium ker profesional ker and etc). Untuk versi windows 7 ni, sila ikut step ini:

a) Tekan butang windows – control panel. Akan keluar paparan ni














      b) Tekan “Change keyboard or other input. Akan keluar paparan ini.





c) Klik dekat tab “keyboard and Languages”. Kemudian klik dekat Change keyboard. Akan keluar paparan ni:



d). Pada tab ini, tekan butang “add” kemudian pilih “add input languages”. Pilihla arabic mana yang sesuai, tapi yang biasa saya pilih ialah 2 jer iaitu “Arabic (Egypt)” dan “Arabic (Saudi Arabia)”. Bila dah pilih klik butang tambah di sebelahnya, kemudian klik kat keyboard dan tanda dalam kotak pada Arabic 101. Bila dan selesai, tekan butang ok.

e). Tapi ni belum selesai. Balik ke paparan “Regional and Languages Option”, pergi ke tab “Administrative” tekan butang “Change System Locale”. Pilih “Arabic (Saudi Arabia @ Egypt @ ikut suka korang la). Kalau ni tak dibuat, perisian arab yang nak diinstall, dikhuatiri takleh baca. Akan keluar font alien...hahaha.

f). Lepas tu tekan ok pada setiap paparan, sampai jumpa desktop balik. Kalau dia suruh restart, ikut jer la. Restart la balik.

g). Cara nak tau benda ni dah settle, tengok di taskbar, akan ada tambahan languages di situ. Biasanya dia akan timbul huruf “EN”. Kalau klik kat huruf tu dia akan ada tambahan languages ‘AR for Arabic”. Tengok paparan ni:


h). Nak switch antara arabic ngan english boleh buat lalu klik pada butang taskbar ni atau tekan “Shift dan Alt” secara serentak.


Bila dah settle yang ni, jangan suka sangat (hehehe), di baru part pertama. Part kedua pulak camni:

2. Font-Font Arab @ Jawi Perlu diinstall dalam sistem

Sebab apa perlu install font, pasal microsoft cuma bagi font standard jek seperti tradisional arabic dan beberapa font lain la. Camana pulak nak cari font arab ni yer? kalau kita search kat google guna keyword "font arabic", akan banyak font2 yang boleh didapati secara percuma. Yang jadi masalah font jawi (ni saya akan ulas dalam pst lain. Banyak isu ni). Cara nak install font-font arab @ jawi beginilah caranya:

a). Tekan butang start, kemudian pilih control panel. Atau cara lebih mudah kat butang start di bahagian search dibawah, taip "font" dia akan keluar macam2. Pilih yang atas sekali dibawah programs "Font". 



b). Lepas tu dia akan keluar paparan seperti dibawah. Kemudian cari folder dimana anda simpan font arab yang dah didownload. bukak folder tu letak sebelah ngan paparan dibawah. Copy atau select all kesemua font yang dah didownload, tekan butang shift dan guna cursor mouse secara serentak dan kemudian tarik font tu masuk ke folder font di control panel. Tunggu la sampai habih. Kalau ada font dia takleh baca atau font yang memang dah ada, dia akan bagi commad. Ikut jerla command tu sama yes atau ok. Bila dah selesai tutup la semua paparan & dah boleh guna dalam perisian microsoft office.

Ni cara untuk vista dan windows 7. Bagi sesiapa yang masih pakai windows xp, cara dia lain sikit. Kalau ada permintaan saya akan post disini. والله أعلم


No comments:

Post a Comment